Punktinsatser
En djupare inblick
Att anlita Anima för punktinsatser
En punktinsats kan vara en viktig ögonöppnare och ett smakprov som är starten på något större. Det kan också vara en del av en längre process, till exempel som en modul om ett specifikt ämne i ett internt ledarskapsprogram När man anlitar Anna Kowalska Lindberg för en punktinsats bidrar hon med sin breda och djupa kunskap och erfarenhet utifrån ett specifikt perspektiv på ledarskap, makt och kön.


Kunden berättar –
Punktinsats på SEB
– Anna är en expert inom sitt område och erbjuder en oberoende synvinkel. Hon är inte beroende av ledningen eller HR. En framgångsfaktor var vårt samarbete och Annas lyhördhet. Hon lyssnar in och ställer frågor för att förstå behoven. Dessutom har hon en förmåga att engagera hela rummet, Sara Lindmark, HR-chef på SEB.

Sara Lindmark
HR-chef på SEB
Hur går det till?
Precis som att Rom inte byggdes på en dag kan inte ledarskap förändras med en workshop. Men en punktinsats kan vara en viktig ögonöppnare och ett smakprov som är starten på något större. Det kan också vara en del av en längre process, till exempel som en modul om ett specifikt ämne i ett internt ledarskapsprogram.
När man anlitar Anna Kowalska Lindberg för en punktinsats bidrar hon med sin breda och djupa kunskap och erfarenhet utifrån ett specifikt perspektiv på ledarskap, makt och kön.
Exempel på ämnen är:
Navigera i maktstrukturer
Ta makt och påverka
Att vara kvinna över sitt liv
Lära män leda kvinnor
Lära kvinnor chefa män
Genusperspektiv på ledarskap
Vad är en punktinsats?
En punktinsats kan exempelvis vara en utbildningsmodul eller en nätverksträff som genomförs som en workshop. Längden beror på uppdraget och bestäms tillsammans med kunden, det kan vara allt från ett lunchmöte, en kväll till flera spridda dagar.
Målsättning
Skapa gemensam plattform för att tillsammans lösa utmaningarna mellan kvinnliga och manliga chefer.
Uppdrag
Skapa aha-upplevelser och gemensam grund för att förbättra arbetsmiljön hos bank
Vid flera tillfällen har SEB valt att anlita Anna Kowalska Lindberg. Ett av tillfällena var när företaget genom sina medarbetarundersökningar fick signaler om att flera kvinnor som är chefer hade utmaningar som inte männen hade. De valde då att göra ett utvecklingsprogram, som en del i programmet tog de in Anna för att hålla en utbildning om genusmedvetet ledarskap under en halvdag för kvinnor och en halvdag för män. De båda utbildningstillfällena adresserar samma typ av frågor men från olika håll, detta skapar en gemensam plattform för att tillsammans lösa utmaningarna.
Uppdrag
Skapa aha-upplevelser och gemensam grund för att förbättra arbetsmiljön hos bank
Vid flera tillfällen har SEB valt att anlita Anna Kowalska Lindberg. Ett av tillfällena var när företaget genom sina medarbetarundersökningar fick signaler om att flera kvinnor som är chefer hade utmaningar som inte männen hade. De valde då att göra ett utvecklingsprogram, som en del i programmet tog de in Anna för att hålla en utbildning om genusmedvetet ledarskap under en halvdag för kvinnor och en halvdag för män. De båda utbildningstillfällena adresserar samma typ av frågor men från olika håll, detta skapar en gemensam plattform för att tillsammans lösa utmaningarna.
Målsättning
Skapa gemensam plattform för att tillsammans lösa utmaningarna mellan kvinnliga och manliga chefer.
Kundens perspektiv
Vad är mervärdet med att ta in en extern person?
Anna är en expert inom sitt område och erbjuder en oberoende synvinkel. Hon är inte beroende av ledningen eller HR.
Vad är mervärdet med att ha denna typ av ”insats”?
För företagets långsiktiga framgång är det viktigt att alla känner sig lika behandlade. Om kvinnor inte upplever samma möjligheter som män, riskerar vi att förlora talanger. Viktigast är dock att stödja våra medarbetare och skapa en god arbetsmiljö.
Hur funkade det och blev ni nöjda med resultatet?
Våra utvärderingar visar att insatsen är mycket uppskattad och leder till många intressanta reflektioner och aha-upplevelser.
Vad var framgångsfaktorerna i ert samarbete?
En framgångsfaktor var vårt samarbete och Annas lyhördhet. Hon lyssnar in och ställer frågor för att förstå behoven. Dessutom har hon en förmåga att engagera hela rummet.
Vad märktes efteråt?
“
Våra utvärderingar visar att insatsen är mycket uppskattad och leder till många intressanta reflektioner och aha-upplevelser.
“
– Sara Lindmark,
HR-chef på SEB

Hur fungerar det?
“
jag arbetar i workshopsform eller samtalsform. Jag gillar samtal, att vi utforskar något tillsammans. Kort kan man säga att jag sätter i gång en samtalsprocess i rummet.
“
– Anna Kowalska Lindberg,
VD, Anima
Annas perspektiv
Anna Kowalska Lindberg har genomför flera olika punktinsatser för så väl företag som organisationer. Här reflekterar hon om en workshop verkligen kan leda till framgång och beskriver med egna ord punktinsatser och vad de ger.
Anna, du vill leda andra till framgång. Leder en workshop till framgång?
Ja och nej. En punktinsats kan aldrig ge så mycket som en lång process, förändring tar tid. Punktinsatsen kommer inte lösa din frågeställning eller förändra världen för dig, men den kan ge ett smakprov på vad som kan krävas och vad lösningen kan vara, den kan även motivera till att arbeta vidare med frågan och på så sätt leda till framgång.
Hur är upplägget av en punktinsats?
Jag tror inte på långa föreläsningar, då läggs fokus på personen som pratar och inte på deltagarna i rummet och att faktiskt nå in i dem. Däremot tror jag på berörande historier som TED Talks eller sommarprat, men det är ett helt annat format. Därför föreläser jag inte utan jag arbetar i workshopsform eller samtalsform. Jag gillar samtal, att vi utforskar något tillsammans. Kort kan man säga att jag sätter i gång en samtalsprocess i rummet. Utifrån samtalen kan jag koppla det till en teori och förklara – upplev först och sätt teorin sen.
Vad vill du uppnå med punktinsatser?
Mitt mål med punktinsatser är att alla ska gå därifrån och vara berörda, det ska skapa känslor och det är känslorna som sedan leder till förändring.
Det deltagarna brukar säga efteråt är att de går därifrån med nya förvånande perspektiv och nya insikter. Många blir också nyfikna och vill ta reda på mer.
Annas perspektiv
Anna Kowalska Lindberg har genomför flera olika punktinsatser för så väl företag som organisationer. Här reflekterar hon om en workshop verkligen kan leda till framgång och beskriver med egna ord punktinsatser och vad de ger.
Anna, du vill leda andra till framgång. Leder en workshop till framgång?
Ja och nej. En punktinsats kan aldrig ge så mycket som en lång process, förändring tar tid. Punktinsatsen kommer inte lösa din frågeställning eller förändra världen för dig, men den kan ge ett smakprov på vad som kan krävas och vad lösningen kan vara, den kan även motivera till att arbeta vidare med frågan och på så sätt leda till framgång.
Hur är upplägget av en punktinsats?
Jag tror inte på långa föreläsningar, då läggs fokus på personen som pratar och inte på deltagarna i rummet och att faktiskt nå in i dem. Däremot tror jag på berörande historier som TED Talks eller sommarprat, men det är ett helt annat format. Därför föreläser jag inte utan jag arbetar i workshopsform eller samtalsform. Jag gillar samtal, att vi utforskar något tillsammans. Kort kan man säga att jag sätter i gång en samtalsprocess i rummet. Utifrån samtalen kan jag koppla det till en teori och förklara – upplev först och sätt teorin sen.
Vad vill du uppnå med punktinsatser?
Mitt mål med punktinsatser är att alla ska gå därifrån och vara berörda, det ska skapa känslor och det är känslorna som sedan leder till förändring.
Det deltagarna brukar säga efteråt är att de går därifrån med nya förvånande perspektiv och nya insikter. Många blir också nyfikna och vill ta reda på mer.

Hur fungerar det?
“
jag arbetar i workshopsform eller samtalsform. Jag gillar samtal, att vi utforskar något tillsammans. Kort kan man säga att jag sätter i gång en samtalsprocess i rummet.
“
– Anna Kowalska Lindberg,
VD, Anima
Boka ett samtal med oss
Vi tar gärna ett samtal och delar med oss av våra erfarenheter. Du når Anna Kowalska Lindberg på telefon 0704-068890.
