Individuell vägledning

En djupare inblick

Hur är det att prenumerera på individuell vägledning hos Anima?

Som chef kan man i perioder behöva vägledning. Anna Kowalska Lindberg går in och handleder chefer så att de kan välja sin väg framåt. I tjänsten ingår möte med Anna då hon vägleder personen, upplägget varierar från person till person men det som är lika är att man möts flera gånger över tid. Vägledningen passar den chef och ledare som har ambitioner att på riktigt vilja vara en bra chef och ledare och vilja utveckla sig själv.

Kunden berättar

– Hon finns där för mig under den tid och det kan vara högt och lågt. Nästa del är att jag genom Anna har fått tillgång till en kunskaps- och erfarenhetsbank, det hade varit omöjligt för mig själv att få all den erfarenheten eller läsa mig till den. Det är både hennes egna erfarenheter som erfaren ledare och utifrån att hon har jobbat med så många andra ledare. Att få tillgång till allt det genom att bolla med en person är fantastiskt. Det har överträffat alla förväntningar. Jag är otroligt glad och tacksam, Beatrice Torgnyson Klemme, BioDriv Östs VD.

Beatrice Torgnyson Klemme

VD, BioDriv Öst

Hur går det till? 

Som chef kan man i perioder behöva vägledning. Anna Kowalska Lindberg går in och handleder chefer så att de kan välja sin väg framåt. Ledarskap är ledarskap, men det finns inte en universal lösning eller ett sätt att göra det på utan det handlar om att personen måste hitta sin väg, sin praktik – sitt hur. Anna hjälper individen att hitta sin praktik som utgår från person och dess individuella styrkor.

I tjänsten ingår möte med Anna då hon vägleder personen, upplägget varierar från person till person men det som är lika är att man möts flera gånger över tid. För någon kan det vara varje vecka men för någon annan kan det vara en gång per månad, även längden på mötena variera. Hur lång perioden blir kommer kunden tillsammans med Anna överens om utifrån situationen och behoven. Det är kundens behov som styr vad som tas upp på mötena, men Anna kommer även med råd och förslag utifrån vad hon ser kan behövas för att nå framåt. Genom att prenumerera på kontinuerlig vägledning får man hjälp att ta sig igenom en process och på så sätt skapa förändring.

Vägledningen passar bra för den chef och ledare som har ambitioner att på riktigt vilja vara en bra chef och ledare och vilja utveckla sig själv. Det passar inte för en person som vill ha en quick fix, utveckling tar tid och man måste vara beredd på att göra jobbet. Vägledningen är inte endast till för chefer, det kan även handla om personer i andra ledande positioner så som en projektledare för komplexa projekt.

 

Mål

Hitta individuella styrkor och hitta ditt sätt att leda på bästa sätt.

Upplägg

När mötena sker kan variera, men det är viktigt att möten sker över tid. Upplägget utformar vi tillsammans.

Passar för chefer och ledare som vill utvecklas

Det är ingen quick-fix att lära sig leda. Utvecklingen tar tid och Anima strävar alltid efter att bygga hållbara strategier.

Exempel på upplägg

Ett digitalt möte varje vecka och ett fysiskt möte i månaden.

Mötena har olika syften, på de längre mötena hinner man gå på djupet och Anna kan presentera nya modell passande för din situation.

 

Uppdrag

Vägledning av VD för snabbt växande företag

Anna Kowalska Lindberg har under en längre tid väglett BioDriv Östs VD, Beatrice Torgnyson Klemme. Behovet av vägledningen kände Beatrice i och med att organisationen hade vuxit mycket under bara några år. När en organisation växer blir komplexiteten större och frågorna blir annorlunda. Målet är att hitta ett hållbart sätt att leda organisationen, så att det är hållbart för både Beatrice och hållbart för organisationen.

Efter ett samtal tog Anna fram ett förslag på en prenumerationstjänst. Upplägget i detta fall är att ha ett digitalt möte varje vecka och ett fysiskt möte i månaden. Mötena har olika syften, på de längre mötena hinner man gå på djupet och där hinner Anna till exempel presentera en ny modell som hon tror kan hjälpa. Den tiden behövs ofta för att hinna bena upp saker och sortera. På veckomötena kan man följa upp frågor och prata om det som är aktuellt här och nu. Prenumerationen började med vägledningen under tre månader. När de tre månaderna hade gått utkristalliserade sig andra behov och prenumerationen förlängdes.

 

Uppdrag

Vägledning av VD för snabbt växande företag

Anna Kowalska Lindberg har under en längre tid väglett BioDriv Östs VD, Beatrice Torgnyson Klemme. Behovet av vägledningen kände Beatrice i och med att organisationen hade vuxit mycket under bara några år. När en organisation växer blir komplexiteten större och frågorna blir annorlunda. Målet är att hitta ett hållbart sätt att leda organisationen, så att det är hållbart för både Beatrice och hållbart för organisationen.

Efter ett samtal tog Anna fram ett förslag på en prenumerationstjänst. Upplägget i detta fall är att ha ett digitalt möte varje vecka och ett fysiskt möte i månaden. Mötena har olika syften, på de längre mötena hinner man gå på djupet och där hinner Anna till exempel presentera en ny modell som hon tror kan hjälpa. Den tiden behövs ofta för att hinna bena upp saker och sortera. På veckomötena kan man följa upp frågor och prata om det som är aktuellt här och nu. Prenumerationen började med vägledningen under tre månader. När de tre månaderna hade gått utkristalliserade sig andra behov och prenumerationen förlängdes.

 

Exempel på upplägg

Ett digitalt möte varje vecka och ett fysiskt möte i månaden.

Mötena har olika syften, på de längre mötena hinner man gå på djupet och Anna kan presentera nya modell passande för din situation.

 

Kundens perspektiv

Varför valde du att börja prenumerera på vägledning?

Jag kände att jag hade ett behov av stöd i att utvecklas som ledare. Jag hade förmånen att bli chef tidigt men det gör att jag själv inte har erfarenhet av att arbeta under en bra chef och inte heller har så många bra chefer som förebilder. Trots att jag varit chef länge kan man lätt bli ganska ensam som VD i sina utmaningar, därför har jag haft ett behov att få extern stöttning och bollplank av någon som finns där när jag behöver genom resan.

Hur kommer ni fram till vad ni ska prata om?

Det jag uppskattar med det här är att det är så otroligt flexibelt. Anna hjälper mig där jag är och med det jag behöver hjälp mig just där och då. Vi har haft en översiktlig plan utifrån att jag skulle genomföra en intern organisationsförändring och hon skulle stötta mig i det. Men sen längst vägen har det dykt upp nya utmaningar och nya frågor. Så det är jag och mina behov som styr vad vi använder tiden till. Jag lyfter det jag brottas med och samtidigt reflekterar hon mellan mötena och gör sin analys. Hon ser vad jag behöver för att kunna växa och där pushar hon mig. Hon kan till exempel skicka en bok som hon rekommenderar att jag läser eller rekommenderar ett personlighetstest. Det har varit väldigt värdefullt för mig.

Vad var framgångsfaktorerna i ert samarbete?

Först är det upplägget, det är inte ett smalt erbjudande enligt en fast plan, utan hon finns där för mig under den tid och det kan vara högt och lågt. Nästa del är att jag genom Anna har fått tillgång till en kunskaps- och erfarenhetsbank, det hade varit omöjligt för mig själv att få all den erfarenheten eller läsa mig till den. Det är både hennes egna erfarenheter som erfaren ledare och utifrån att hon har jobbat med så många andra ledare. Att få tillgång till allt det genom att bolla med en person är fantastiskt. Det har överträffat alla förväntningar. Jag är otroligt glad och tacksam.

Vad är fördelen?

Det jag uppskattar mest med det här är att det är så otroligt flexibelt. Anna hjälper mig där jag är och med det jag behöver hjälp med just där och då.

– Beatrice Torgnyson Klemme, BioDriv Östs VD

 

Annas perspektiv

Varför utvecklade du erbjudandet med prenumerationstjänsten?

Jag har märkt att där jag lyckas bäst att leda andra till framgång, var när jag jobbade integrerat med en ledare under en längre sammanhängande period. De stora värdena skapar man inte genom ett samtal utan de skapar man över tid där man får jobba ihop.

Hur arbetar du när du vägleder?

Det är egentligen samma grundstruktur som när jag går in och tar rollen själv. Jag börjar med en kartläggning, jag måste förstå kontexten och uppdraget personen har samt vilka personer som verkar runtomkring. När kartan är klar är det dags för analysen, det är framför allt vederbörande chef som gör den och sedan bollar den analysen med mig. Utifrån kartläggningen och analysen ser vi vad som behöver göras.

Drivet måste ligga hos personer jag vägleder. Har inte personen ett eget driv blir det inte framgång, jag brukar säga att jag har lett många hästar till vatten men om inte hästen dricker så spelar det ingen roll. Du måste själv vilja och du måste avsätta tid.

Vad är de största utmaningarna för att lyckas leda till framgång?

Det är individens vilja och att det är tufft att vara i utveckling. Det svåra är oftast att få personen att inse och ta ansvar för att ”du behöver leda dig själv igenom det här”, jag är med och ger kunskap och perspektiv men det är personen som behöver göra jobbet, våga reflektera och stanna upp. Annars är man inte mottaglig för vägledningen och kan då inte heller vara bra ledare för sina medarbetare.

Vad bidrar du framför allt med i vägledningen?

Jag bidrar med min erfarenhet och min förvärvade kompetens, både teoretiskt med modeller och att se vilka modeller som kan hjälpa just den här personen men framför allt med min praktiska erfarenhet. Jag har varit chef och ledare länge, min praktiska erfarenhet gör att jag kan ge dem kunskap, jag kan också ge dem konkreta tips och verktyg för hur de ska ta sig an sina utmaningar, i relation till sig själv och i relation till medarbetarna, och de kan spegla sig i mig och mina exempel.

Vilka tips skulle du ge till individen som du ska vägleda?

Våga. Våga ta hjälp, det är så många som sätter en ära i att vi ska klara saker själva och inte minst i en ledarroll. Ingen klarar svåra utmaningar som man inte haft förut utan hjälp. Kostar det bara pengar så är det billigt, priset för att inte ta hjälp kan vara din hälsa. Det är så många som mår dåligt både som medarbetare och chefer. Våga säga vad du tycker är svårt och vad du behöver jag stöd i.

En framgångsfaktor

Drivet måste ligga hos personer jag vägleder. Har inte personen ett eget driv blir det inte framgång

– Anna Kowalska Lindberg,

VD, Anima 

En framgångsfaktor

Drivet måste ligga hos personer jag vägleder. Har inte personen ett eget driv blir det inte framgång

– Anna Kowalska Lindberg,

VD, Anima 

Annas perspektiv

Varför utvecklade du erbjudandet med prenumerationstjänsten?

Jag har märkt att där jag lyckas bäst att leda andra till framgång, var när jag jobbade integrerat med en ledare under en längre sammanhängande period. De stora värdena skapar man inte genom ett samtal utan de skapar man över tid där man får jobba ihop.

Hur arbetar du när du vägleder?

Det är egentligen samma grundstruktur som när jag går in och tar rollen själv. Jag börjar med en kartläggning, jag måste förstå kontexten och uppdraget personen har samt vilka personer som verkar runtomkring. När kartan är klar är det dags för analysen, det är framför allt vederbörande chef som gör den och sedan bollar den analysen med mig. Utifrån kartläggningen och analysen ser vi vad som behöver göras.

Drivet måste ligga hos personer jag vägleder. Har inte personen ett eget driv blir det inte framgång, jag brukar säga att jag har lett många hästar till vatten men om inte hästen dricker så spelar det ingen roll. Du måste själv vilja och du måste avsätta tid.

Vad är de största utmaningarna för att lyckas leda till framgång?

Det är individens vilja och att det är tufft att vara i utveckling. Det svåra är oftast att få personen att inse och ta ansvar för att ”du behöver leda dig själv igenom det här”, jag är med och ger kunskap och perspektiv men det är personen som behöver göra jobbet, våga reflektera och stanna upp. Annars är man inte mottaglig för vägledningen och kan då inte heller vara bra ledare för sina medarbetare.

Vad bidrar du framför allt med i vägledningen?

Jag bidrar med min erfarenhet och min förvärvade kompetens, både teoretiskt med modeller och att se vilka modeller som kan hjälpa just den här personen men framför allt med min praktiska erfarenhet. Jag har varit chef och ledare länge, min praktiska erfarenhet gör att jag kan ge dem kunskap, jag kan också ge dem konkreta tips och verktyg för hur de ska ta sig an sina utmaningar, i relation till sig själv och i relation till medarbetarna, och de kan spegla sig i mig och mina exempel.

Vilka tips skulle du ge till individen som du ska vägleda?

Våga. Våga ta hjälp, det är så många som sätter en ära i att vi ska klara saker själva och inte minst i en ledarroll. Ingen klarar svåra utmaningar som man inte haft förut utan hjälp. Kostar det bara pengar så är det billigt, priset för att inte ta hjälp kan vara din hälsa. Det är så många som mår dåligt både som medarbetare och chefer. Våga säga vad du tycker är svårt och vad du behöver jag stöd i.

Boka ett samtal med oss

Vi tar gärna ett samtal och delar med oss av våra erfarenheter. Du når Anna Kowalska Lindberg på telefon 0704-068890.